Monday 3 August 2015

aku seekor kucing

Aku seekor kucing. Aku berwarna kelabu. Bulu aku tidaklah gebu seperti kucing peliharaan. Maklumlah aku dilahirkan di sebuah bangsal buruk.

          Ibu aku telah meninggal dunia sejak aku masih kecil. Tanpa jagaan dan lindungan ibu, aku terpaksa mencari makanan sendiri.Biasanya aku merayau-rayau di sekitar pasar untuk mendapatkan makanan.

         Pada suatu hari, aku singgah di sebuah gerai ikan.Aku mengiau-ngiau untuk mendapatkan belas kasihan.Malang tidak berbau. Aku dipukul oleh penjaja itu. Kepala aku telah cedera. Nasib aku seperti jatuh ditimpa tangga.

         Aku sangat lapar.Kepala aku pula sakit. Aku tidak berdaya berjalan lagi. Pada masa itulah aku ditemui seorang budak perempuan yang baik hati.Dia sangat kasihan kepada aku. Dia meminta izin ibunya untuk membawa aku pulang.

         Apabila sampai di rumahnya,dia membersihkan badan aku.Dia memanggil aku Si Comel. Beberapa hari kemudian, baharulah aku tahu budak perempuan itu bernama Siti. Siti menjaga aku dengan baik.Setiap hari , dia memberi aku minum susu dan makan ikan. Aku semakin sihat . Bulu aku juga semakin gebu dan cantik.

         Setiap hari,aku menunggu kepulangan Siti dari sekolah di muka pintu.Aku sering bermanja dengannya.Pada masa lapang, Siti akan bermain dengan aku. Kadangkala Siti membawa aku ke taman untuk bersiar-siar.Pada waktu malam, aku membantu tuan aku menangkap tikus.

        Aku gembira kerana mempunyai tuan yang baik. Aku berharap dapat berkhidmat kepada tuan aku sehingga akhir hayat.        
Picture

No comments:

Post a Comment