Monday 3 August 2015

Aktiviti harian


11 Ogos 2013 ( Ahad)

7.00 pagi

Hari ini cuti umum. Saya tidak ke sekolah.  Namun begitu, saya bangun awal  untuk membantu ibu bapa  membersihkan kawasan rumah seperti yang dirancang.

8.00 pagi

Saya dan keluarga bergotong-royong membersihkan kawasan rumah.  Saya membantu ibu mengelap tingkap, perabot  dan menukar langsir baharu. Kakak pula membersihkan  lantai dengan pembersih vakum.  Bapa mencuci  longkang di tepi rumah manakala ibu menukar semua  cadar dan sarung bantal untuk dicuci.

12.00 tengah  hari

Ibu tidak sempat memasak untuk makan tengah hari. Oleh itu, kami makan di sebuah restoran.

1.00 petang

Saya dan keluarga terus berkunjung ke pameran buku selepas makan. Pameran buku itu diadakan di Dewan Beng Siew.  Banyak buku yang dipamerkan seperti buku cerita, novel, buku ilmiah dan sebagainya.  Saya telah membeli  dua buah buku cerita kegemaran saya.

4.00 petang

Pulang ke rumah.  Duduk di sofa  sambil membaca buku  cerita yang dibeli. Saya berasa terhibur kerana buku cerita itu sangat menarik.

5.00 petang

Kakak mengajak saya bermain badminton di Kelab Laguna Merbok. Kakak saya seorang pemain badminton yang handal.  Saya banyak belajar daripada kakak saya.  

6.30 petang

Selepas mandi, saya dan kakak membantu ibu menyediakan hidangan makan malam. Kakak menanak nasi. Saya memotong sayur  dan bawang dengan berhati-hati.  Selain menggoreng sayur, ibu juga memasak kari ayam kegemaran saya.

8.00 malam

Makan malam bersama keluarga.  Masakan ibu sedap sekali.  Selepas  makan,  kami bekerjasama  mengemas meja dan mencuci pinggan mangkuk.

9.00 malam

Saya dan kakak mengulang kaji pelajaran di bilik bacaan.  Saaya  meminta tunjuk  ajar daripada kakak apabila saya menghadapi masalah dalam pelajaran.

11.00 malam

Mengucapkan selamat malam kepada ibu bapa dan bersedia untuk tidur. 

No comments:

Post a Comment