Saturday 4 July 2015

Kepentingan Perpustakaan

            Setiap sekolah pasti dilengkapi dengan perpustakaan. Di perpustakaan terdapat pelbagai jenis bahan bacaan, antaranya buku cerita, novel, majalah dan akhbar. Buku-buku cerita yang terdapat di perpustakaan boleh dipinjam dengan menggunakan kad pinjaman.

            Antara kepentingan perpustakaan adalah dapat memupuk amalan membaca serta mampu meningkatkan pengetahuan seseorang. Sebagai contoh jika kita membaca buku tentang sejarah tokoh negara, kita akan menambahkan pengetahuan tentang sejarah negarawan. Pengetahuan yang ditimba itu dapat menyemai semangat patriotik terhadap negara.

            Jika kita sering mengunjungi perpustakaan, kita dapat memanfaatkan masa lapang. Hal yang demikian menjadikan kita tidak membazirkan masa yang terluang. Kita juga tidak terjebak dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah seperti bergaul dengan budak-budak nakal.

            Membaca buku-buku yang terdapat di perpustakaan dapat memberi hiburan kepada kita. Contohnya kita akan terhibur dengan cerita-cerita lucu yang dibaca atau mendapat pengajaran dan iktibar daripada cerita tersebut. Hati kita akan menjadi tenang dan gembira dengan bacaan tersebut.

            Melalui buku-buku yang dipinjam dan dibaca dari perpustakaan juga akan dapat meningkatkan penguasaan bahasa seseorang murid. Contohnya kita dapat mempelajari kosa kata baru yang boleh digunakan semula dalam penulisan karangan. Jika kita tidak tahu makna sesuatu perkataan pula, boleh dirujuk di dalam kamus. Secara tidak langsung kita dapat menambahkan perbendaharaan kata yang baik dan berguna untuk kita.


            Sesungguhnya, perpustakaan merupakan gedung ilmu yang perlu dikunjungi oleh setiap murid. Kemudahan yang ada di perpustakaan jangan dipersia-siakan. Sama-samalah kita menjaga buku-buku yang ada di dalam perpustakaan kerana buku-buku itu akan digunakan oleh orang lain pula.

No comments:

Post a Comment